Tervező: Jack Holt (GB) 1947
A hajótípus adatai a Wikipedia-n
Miért a Cadet?
Azért mert már régóta piszkálta a fantáziámat. Egy alkalommal a Balatonfüredi Yacht Club egyik épületének fala mellett láttam meg egy elhanyagolt, félredobott eredeti faépítésű példányt és már akkor elgondolkodtatott, hogy vajon miért nem becsülik jobban ezeket a klasszikus hajókat? Persze a fahajók macerásak, évente kenegetni kell őket stb. és a mai műanyag világban kényelmesebb a poliészter hajó, amihez akár évekig nem kell karbantartási szempontból egy ujjal sem hozzányúlni.
A Cadet szép hajó. Igaz, kicsi (mert ezt is gyerekeknek pontosabban kamaszoknak tervezték) de ennek már van orrvitorlája -sőt, spinnakere!- és két felnőtt is élvezetesen vitorlázhat vele. Kicsit fura a csapott orrával de a fából készített darabok különösen szépen és kecsesen mutatnak.
Íme egy új építésű ún. "instant" változat alumínium rudazattal
Szóval, ennek a terveit is elkezdtem keresni a neten... nulla sikerrel. Nocsak, -mondtam magamban- erre valakik nagyon vigyáznak mert még a pénzért megszerezhető lehetőség is rejtve volt. Évekig keresgéltem és a kitartás egyszer csak meghozta a gyümölcsét (ha valamit nem találsz, keresd az orosz, ukrán vagy kínai weboldalakon), ennek a rajzaira egy ukrán oldalon bukkantam -természetesen nem úgy mint Cadet hanem úgy mint "Junga"- ami angolra fordítva tulajdonképpen ugyanaz...
Az oldal elérhetőségét nem linkelem be ha valakinek kellenek a rajzok, szívesen elküldöm ingyen és bérmentve.
Építsem? Ne építsem?
A rajzok birtokában sem volt ezt egyszerű eldönteni. A feladat vonzó mert ebből a hajóosztályból a fából épült példányok már olyan ritkák mint a fehér holló. Gyakorlásnak sem lenne rossz a Kalóz előtt, a konstrukció nagyon hasonló csak leegyszerűsítve és kb. feleakkora méretben. Befektetésnek sem lenne rossz - egy szépen sikerült "retro" példány bizonyára kelendő lenne - megtartani meg úgysem lehet mindent amit megépít az ember fia ugyebár.
Végül döntöttem, így vagy úgy de belevágok. Meg is vettem legalább két hajóra való rétegelt lemezt és epoxi-gyantát meg a többi sallangot.
És nekiálltam egy teljesen más projektnek, egy balatoni Bocinak... Erről bővebben a "Boci" fül alatt.
Gém és SamQuci
Időközben azért néha belenézek a hajóeladási hirdetésekbe és nem is haszontalanul. Gém-re a Velencei tó mellett bukkantam és mivel szerkezetileg jó állapotúnak ítéltem, rövid töprengés után megvásároltam az Őt hirdető szakitól aki ugyan hajókarbantartással és felújítással foglalkozott, nem látott benne fantáziát (vagy üzletet?) ki tudja.
Gém-re ilyen állapotban leltem
Mivel megítélésem szerint elég lesz csak a külhéjat és a decket lecserélni, a merevítő bordázat megépítését már meg is spóroltam - arról nem is beszélve hogy ez valójában már restaurálás lesz vagy mifene - nem igaz?
Azt, hogy a hajót valaha Gém-nek hívták onnan tudom, hogy az egykor felfestett név részben még ma is látszik. Valószínűleg a VVSI-ben szolgálhatott mert a hozzá kapott árbocba bele van billogozva, onnan selejtezhették le valamikor. Elég jól megépített példány úgyhogy remélem valóban elég lesz csak a külhéjjal és a deckkel foglalkoznom, a gerinc és a bordázat csiszolás és felületkezelés után maradéktalanul ellátja majd a feladatát.
A hajó oldalán még éppen olvasható maradt a neve
A hozzá kapott említett árboc (bum nélkül) nincs a legjobb állapotban, csak arra lenne jó, hogy láthassam ill. következtethessek arra, hogy hogyan kell kinéznie egy Cadet árbocnak. Sajnos a kormány és svert sem volt már meg.
Az árbocon a VVSI billogja
SamQuci-t éppen emiatt vettem meg, ugyanis hozzá eredeti és hiánytalan rigg tartozott, ráadásul szert tettem egy manapság már meglehetősen ritka és ép állapotú pamutvászon vitorlaszettre is!
A hirdetési oldalon közölt kép, amin szemet szúrt a vitorlázat
SamQuci-t két jószándékú öregúr hozta rendbe és vitorlázta éveken keresztül a Nógrád megyei Bánki tavon. A két jóbarát egyikét Sándornak hívták, a másikuk beceneve pedig Kuci volt, a két név stilizált egyesítéséből jött össze a hajócska neve. Kuci bácsi sajnos 2013-ban elhunyt, Sanyi bácsi pedig egyedül már nem tudta bevállalni a karbantartással és a vízretételekkel járó macerát, így került fel a hajó több hirdetési oldalra is. Engem a képek alapján egyből a vitorlázat ragadott meg mert a hajótesten már a képekről is látszott, hogy azzal valami bibi lehet...
Nos, a két kisöreg a legnagyobb jószándékuk ellenére is amatőrebb volt az amatőröknél, ugyanis a hajótest egykori rétegelt lemez külhéjára nemes egyszerűséggel ráépítettek egy sima lucfenyő hajópadló réteget, a decket pedig lambériával burkolták. A bordák álló részei alumínium szögprofilokkal lettek kiváltva. A megoldástól a hajócska akkora súlyú lett mint egy nehézpáncélos cirkáló. Csodálom, hogy egyáltalán élvezhetően tudtak vele vitorlázni.
Az évek és a nem megfelelő felületkezelés miatt ez a külső réteg a szó szoros értelmében elkezdett lerohadni az egykori hajótestről. Természetesen az eredeti külhéj sem úszta meg, a károsodás olyan mértékű, hogy a hajótest rendbehozatala lehetetlenné illetve abszolút gazdaságtalanná vált. Ennek ellenére nem fogom kidobni, valószínűleg kerti dísz lesz. Kibélelem tófóliával és feltöltöm termőfölddel, jó kis kiemelt ágyás válik majd belőle.
A hozzá kapott rigg azonban minden várakozásomat felülmúlta! Erdeti és igen jó állapotú árboc és bum, egy szintén eredeti kormány valamint svert és a már említett pamut vitorlázat.
Így a két hajóból lesz tulajdonképpen egy, amit a piacra szánok mert kellenek az anyagiak a további terveimhez.
Az építés beindulásakor ez a bejegyzés is természetesen frissülni fog.
Teszt - írható megjegyzés?
VálaszTörlésIgen, működik.
Törlés