Miért éppen az Optimist?
Mert rendkívül egyszerű, letisztult forma és egy kezdő hajóépítő számára ideális választás. Már a tervezése idején azt kapta feladatul a tervező, hogy egy olcsó egyszerű, gyerekek által könnyen kezelhető és az 50-es évek árszínvonalán kb. 50$ költségvetésből kihozható hajócskát tervezzen. A típus itthon is elég ismert ahhoz, hogy ha elfogadható színvonalon sikerül megépíteni, könnyen találhassak vevőt rá.
A tervrajzok beszerzése - 2009. Szeptember
Nos, ez volt az első kisebb nehézség. Akkoriban a Neten szinte alig lehetett rábukkanni, legalábbis a kereséseim nem hozták a várt eredményt. Aztán egy kiadvány mellékleteként hirdettek egy CD-t ami a leírás szerint tartalmazta a rajzokat. Sikerült egy újságos üzletben megvásárolnom és a CD-ről használható formátumban kimentenem a rajzokat majd azokat papírra nyomtattam. Ezzel már el lehetett indulni és elkezdhettem az anyagbeszerzést. Azóta a tervek már több weboldalon is elérhetők, pl. az eredeti Amerikai változat itt.
Anyagbeszerzés - 2010 Március
Alapanyagként a bordázathoz családi házunk építése során megmaradt normál lucfenyő deszkákat, tulajdonképpen részben hulladék faanyagot használtam csak a külhéj anyagáért kellett pénzt adnom. Ehhez 6mm-es Meranti rétegelt lemezeket vettem az Erdért-nél. Három táblát rendeltem mert készleten nem volt, így kénytelen voltam rájuk hagyatkozni mert válogatásra nem volt lehetőség. Ilyen esetben sajnos a cégre van bízva, hogy milyen lemezeket kapunk, ha nincs szerencsénk akár a rakat felső lemezével is kiszúrhatják a szemünket ami ki volt téve a porosodásnak esetleg még lábnyomok is láthatók rajtuk amit nem biztos, hogy el lehet róluk távolítani. A beszerzésnél fontos ezt is figyelembe venni!
Az építés - 2010. Április-Július
Az építőkeret és a fő bordák elkészítése és felállítása viszonylag könnyen ment...
de a saroklécekkel már meggyűlt a bajom. Kellő tapasztalat híján kettőt is eltörtem, mire rájöttem, hogy a megadott vastagságban akkora rádiuszra mint a hajófenék éle már nem hajlíthatók. Szerencsére hamar rátaláltam a megoldásra, hosszában kettévágtam őket és két rétegben hajlítottam majd ragasztottam a helyükre.
A vázszerkezet elkészülte után jöhetett a külhéj, melynek kiszabásánál egyszerűsítettem a folyamatot, nem a rajzok alapján szabtam ki a lapokat hanem csomagolópapírt rajzszegeztem a vázra és azt rajzoltam körbe majd ezek alapján vágtam ki a lemezeket. Először az orr és fartükör lemezei kerültek a helyükre.
Ezzel egyidejűleg kellett elkészíteni az uszonyszekrényt is mert annak rögzítését még a fenéklemez felhelyezése előtt volt célszerű megoldani. A szekrény oldalfalai 8mm vastag nyír rétegelt lemezből, a távtartó lécek lucfenyőből készültek. Az uszony fel-le mozgatása miatti kopási elhsználódás csökkentése érdekében még tölgy koptatólécekkel is kiegészítettem.
A megfelelő tömítettség érdekében a gerinccel érintkező felületbe felsőmaróval kis vályatot martam melybe pamutzsinórt (rolózsinór) fektettem majd a többi kapcsolódó felület illeszkedéseinek kivágása után ragasztóval és erős facsavarokkal a gerinchez rögzítettem. Az uszonyszekrény elkészítésénél figyelembe kellett venni a gerinc görbületét.
Száradás után a pontos feljelölést követően felsőmaróval kimartam a gerincből az uszony kimeneti nyílását is.
Ezután az oldalpanelek következtek, melyek dekopír fűrésszel történt kivágása után felragasztottam azokat a lécvázra. A ragasztásokhoz a Soudal cég 66A jelű, D4 vízállóságú ragasztóját használtam.
A panelek rögzítésénél bizony nagy szükség van jónéhány darab asztalos szorítóra, hogy a megfelelő kötésszilárdságot biztosítsuk. A paneleket 2-3mm-rel nagyobbra szabtam, hogy a felfekvés mindenütt tökéletes legyen. A felesleg később kis kézigyalu segítségével könnyen eltávolítható.
Az oldalsó panelek ragasztásának megkötése után következhetett a fenéklemez felhelyezése amit a ragasztáson felül még réz facsavarokkal is rögzítettem. Csavarozás és illesztés előtt néhány térkő segítségével biztosítottam a lemezt az elmozdulás ellen. Ezzel a megoldással vált elkerülhetővé a fenék görbülete miatti rögzítési nehézség, a csavarozás a ragasztóval együtt biztosította a megfelelő kötésszilárdságot.
A kötést követően már lehetővé vált az uszony nyílásának végleges kialakítása is. A szükséges méreteket előtte természetesen még a gerincen korábban kivágott nyílás elhelyezkedése alapján fel kell jegyezni.
Folyt. köv.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése